A szépirodalom: igényesen megfogalmazott mű, amely esztétikai élményt nyújt, s olyan gondolatokat tartalmaz, amelyek örökérvényű emberi értékek. A közösség (nemzet, emberiség) által elfogadott normáknak megfelel (kánon).
Az irodalmi kánon: esztétika, stiláris norma (érték), amelyet az adott kulturális közösség mérvadónak tart. Ez az érték a társadalommal együtt alakul, változik. Tehát ez a norma az adott korra is jellemző.
A mai korra (XX-XXI. század) jellemző, hogy bármi lehet értékes mű. A mai szerzők az eddig marginális irodalom formáit, műfajait is értékes tartalommal tudják megtölteni és a szépirodalom szintjére emelni.
A marginális irodalom: Az elnevezés a „margó” szóból ered. A lap szélére írt szöveg, azaz a szélre szorult, másodlagosnak is nevezett irodalom.

Jellemzői:

  • Többnyire mondanivaló mentes.
  • Nem örökbecsű szöveg.
  • Példaként a szépirodalom megoldásait választja. (Szerelem: Rómeó és Júlia)
  • Szereti a boldog véget, s ezzel hamis illúziókat kelt.
  • Kellemes, könnyű olvasnivaló.
  • A könyveladás növekedését szolgálja.

Csoportjai:

  • Lektűrök: a marginális irodalom értékesebbjei. Olyan olvasmányos szövegek, amelyek ugyan nem maradandóak, de igényes megfogalmazás, műfaji bravúrosság, eredetiség jellemzi.
  • Ponyvák: Eredetileg a piaci vásározók árulták ponyváikról. Igénytelen kivitelezésű, olcsón árult füzetes regények, kalandos, romantikus történetek. A mai paperback (puha papír kötésű) könyvek nem feltétlenül igénytelen könyvek. (Az előállítási költségek így csökkenthetők)
    Jellemzői: igénytelen nyelvezetű, sablonos meseszövésű, sokszor giccses vagy durva tartalmú és nyelvezetű könyvek.

A marginális irodalom műfajai:

  1. Krimi = bűnügyi történet. Furfangosan elmesélt rejtvény az igazság kiderítésére.
    A mesélő lehet: mindent tudó ember. A tudatlan szemlélő. A zseniális nyomozó.
    A klasszikus krimi minden esetben a feszültség feloldásával fejeződik be.
    Elfogják a bűnöst, s elnyeri méltó büntetését. Legnépszerűbb: Agatha Christie.
  2. Horror = hajmeresztő történet. E. A. Poe a gótikus irodalom borzasztó misztikumát és szorongásait ötvözte a krimivel. Így az ő munkásságától beszélünk erről a műfajról.
    A horror fontos eleme a szorongás, amely nem oldódik fel a mű végére.
    Jellemző még: kegyetlenség, az irracionális, ősi félelmek felidézése.
    Egyik ága a thriller: Súlyos lélektani feszültség racionális magyarázatot kap.
  3. Fantasy = felnőttmese. Olyan fantasztikus világot mutat be, ahol a mese klasszikus szabályai érvényesülnek, a krimi vagy a thriller műfajával keveredve.
    Jellemző rá: Témáját az ősi mítoszokból kölcsönzi. Szereplői mágikus erejű hősök.
    A konfliktust a reális és a fantáziavilág találkozása teremti. Cselekményét a jó és a rossz párharca adja. J. R. R.Tolkien: A gyűrűk ura-trilógia.
  4. Sci-fi = tudományos-fantasztikus mű. A tudományos felfedezéseket a fantázia világával bővíti. A galaktikus jövőbe visz. Az emberi kíváncsiságra épít. Utópisztikus mű. (Részletesen lásd Asimovnál!) A fantasy-t ötvözi a tudományos-fantasztikus elemekkel: Star Wars.
  5. Leányregények = szentimentális történetek. Nem csak lányoknak szólnak, de ez az elnevezés ragadt rájuk. Bármely korosztály női olvasóinak szánt érzelmes történetek.
    Jellemzői: a cselekmény alapja a szerelem. A bonyodalmat az egyik szerelmes hűtlensége adja, amely tévedésen alapul, de a végére minden rendbe jön: boldog befejezés. Igazi érzelmi édesítőszer. A műfaj Kurzmahler füzeteivel indult. Ezt követték a gépírólány-történetek, majd a csíkos és a pöttyös könyvek, míg ma számtalan nőknek szánt lektűr és ponyva születik. (Pl. : Ramona)
  6. Pornó = nyers szexualitás sekélyes történetben. A pornó nem egyenlő az erotikával. Az ókortól kezdve napjainkig az irodalomban megtalálható az erotika (Kama Sutra), de a pornográfia kendőzetlenül, esztétikai igény nélkül beszél a szexszualitásról. Művészi céljai nincsenek. Csupán az aktus ábrázolásával akar hatni. A történet csupán alkalom a szexszualitásra. (De Sade márki történetei)

Alkalmazott irodalom: az a művészeti forma, amely nem önmagában áll, hanem valamely irodalmi mű megerősítése céljából jön létre.
Műfajai: dalszövegek, reklámszövegek, képregények, filmadaptációk.
Az alkalmazott művészet is művészeti ág, hiszen kimagasló szakmai teljesítmény, esztétikai igény jellemzi, de nem önálló, valamely más művészeti ághoz kapcsolódik. Zene, irodalmi mű. Elemzésekor mindig az a cél, hogy milyen mértékben támogatja, jeleníti meg az eredeti alkotást.
Az irodalom szempontjából a filmadaptáció a legfontosabb alkalmazott művészeti ág. Ezért már az előzőekben megtalálod a Hannibál tanár úr, a Szerelem és a Sorstalanság elemzését. Ha olvastad az irodalmi művet és láttad a filmet, ez a tétel sem okoz gondot.

Szerző: klió  2011.02.15. 06:40 Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.