DRÁMA: műnem. Azon műfajok csoportja, amelyekben az eseménysort, a szereplők jellemét, a mondanivalóját párbeszédekből (dialógusokból) ismerjük meg.

  1. Abszurd dráma: a lét teljes értelmetlenségét, céltalanságát kifejező világkép megfogalmazása. A műfaj a 2. világháború után alakult ki.
  2. Analitikus dráma: elemző dráma. Az alapkonfliktust a mű elején ismerjük meg. Az ok a későbbiekben fokozatosan derül ki, a múlt feltárásával. (Ibsen: Babaszoba, A vadkacsa)
  3. Commedia dell’arte: olasz eredetű. Rögtönzött komédia. Nincs előre megírt szövege, csupán a cselekmény vázlata.
  4. Drámai költemény (emberiségköltemény, világdráma): a klasszikus drámával rokon műfaj. A drámaisággal egyenértékű benne a költőiség, a cselekménnyel a gondolat. Általában olvasásra szánta az író. (Goethe: Faust, Madách: Az ember tragédiája)
  5. Epikus színház: drámaírói és színjátszási módszer. Bertolt Brecht alkalmazza először. XX. század. A darab jelenetsorokból áll. A cselekmény folyamatosságát énekekkel, táncokkal, a narrátor értelmező szövegeivel szakítja meg. A nézőt gondolkodásra, aktivitásra készteti.
  6. Komédia (vígjáték): jellemhibát, társadalmi visszásságot tesz nevetségessé. Kisszerű emberek felfogása ütközik egymással. Történetbonyolításában az intrika, a félreértések, a váratlan fordulatok kapnak hangsúlyos szerepet. A végkifejlet szerencsés, boldog. A vígjáték kevésbé kemény és harsány. Nélkülözi a bohózat elemeit.
  7. Lírai dráma: olyan műfajötvözet, amelyben a líraiságnak van alárendelve a drámaiság.
  8. Melodráma: eredetileg zenés színmű volt. A XVIII. századtól viszont érzelmes, könnyfakasztó történet.
  9. Színmű (színjáték): színpadon megjelenített mű, amelyet színészek reprodukálnak (adnak elő).
  10. Szomorújáték: a felvilágosodás korában kialakult drámatípus, amelyet polgári szereplők jelenítenek meg, komoly összeütközéssel. A végkifejlet nem feltétlenül tragikus.
  11. Tragédia: a drámai műnem egyik alapvető műfaja. (A másik a komédia) A főhős környezetével, a társadalmi viszonyokkal olyan súlyos konfliktusba kerül, hogy fizikailag is megsemmisül (meghal). Bukása azonban felemelő, mert valami nemes célért küzdve hal meg. (Katarzis)
Szerző: klió  2011.01.07. 07:21 Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.