Eredeti nevén Csezmiczei János életrajza: 1434. augusztus 29-én, Csezmicén született. Az első magyar (horvát anyanyelvű) költőnk. A kor szokásainak megfelelően a Janus Pannonius név felvett, antikizáló humanista név. Anyai ágon kisnemesi származású. A Szilágyiakkal és a Hunyadiakkal rokon édesanyja, Garázda Borbála nevelte és taníttatta 13 éves koráig, az apa korai elvesztése miatt. Ezután nagybátyjára, Vitéz Jánosra bízta tehetséges fia, János neveltetését. 1447-ben Vitéz János a veronai magániskolába küldte unokaöccsét. Latinul és görögül tanult. 1454-ben Padovában jogi tanulmányokat végzett. Tanulmányai befejeztével itáliai útra indult. Hunyadi Mátyás hatalomra jutásával a család hazahívta. A királyi udvarban ő Mátyás legfőbb tanácsosa. Mátyás Vitéz János után őt nevezte ki pécsi püspöknek. Politikai tevékenysége mellett epigrammákat és elégiákat írt. 1466-ban tüdőbaj támadta meg. Az 1471-es főúri zendülés egyik szervezője. (Mátyás rendeletei elleni zendülés volt). A király leverte a zendülést. Janus Pannonius Velencébe akart menekülni, de út közben, Medveváron, 1472. március 27-én meghalt.
Janus Pannonius latinul író, horvát anyanyelvű, magyar humanista költőnk.
Janus= a jövő istene, Pannonius= pannon (magyarországi)
Reneszánsz= újjászületés. Az antik művészet újra élesztése, tisztelete. Az élet, a természet szeretete. A tudós, művelt embereszmény (polihisztor). Az egyéniség szerepének jelentősége.
Humanista= emberközpontú. Klasszikus, intelligens magatartás.
Janus Pannonius költészete az olasz humanizmusból nőtt ki, amely értéknek tekinti a hazát, a békét, a földi életet, a kultúrát, a könyveket, a természetet, a költői halhatatlanságot.

 

Búcsú Váradtól (1458)

Az utazni készülő költő lelkiállapota. Ellentétes érzelmek. A refrénben a búcsú siettetése. Mindez ellentétben áll emlékeivel és a szeretett város képeivel.
Szerkezete:
1-3. vszk. : a Nagyvárad környéki téli táj. A költő szorongó félelme. Tétova hangulata.
4-6. vszk. : Búcsú Várad hírességeitől. Felsorolja azokat az értékeket, amelyektől fáj megválnia. (A humanista ember értékrendje)
7. vszk. : Az úthoz Várad patrónusának segítségét kéri.

 

Mikor a táborban megbetegedett (1464 ősze)

Zvornik várának ostromakor tüdőbaj gyötri. A halál gondolata, ugyanakkor az élethez, a költészethez, a hírnévhez való ragaszkodás gondolata is megjelenik.
A vers elején a költő és a katona egymást kizáró ellentétek. Hosszú a mitológiai bevezetés: az emberiség szenvedéseinek oka, hogy Prométheusz ellopta a tüzet.
Önvádló töprengés következik. A gyötrő láz pontos leírása, majd könyörgés az istenekhez.
Az élettől való búcsúval zárja a verset. Egyetlen vigasza, hogy édesanyja nem látja fia szenvedését, mert már halott.

 

Pannónia dicsérete (1465)

Műfaja: epigramma
Saját értékének tudata, büszkesége. Egyéni dicsőségén túl hazájának is hírnevet, dicsőséget szerzett.

 

Egy dunántúli mandulafáról (1466)

Műfaja: elégia
A Mecsek déli lejtőjén, téli időben is virágzó mandulafa sorsának jelképe: ahogy a mandulafa ő is túl korán jött gondolataival.
Ezt a tényt a csoda szintjére emeli. Mitológiai példázat: Phyllis tragédiája.
Általánosabb értelmezés: minden kor értéke, szépsége örökösen veszélyben van.

 

Saját lelkéhez (1466)

Az emberi létről filozófiai szempontból is érvényes értelmezést próbál adni.
A költő a saját lelkét szólítja meg. Büszke a lelkére, de a testi létet, a betegséget is tudomásul kell vennie.
A lét tragikuma: a lelki és a testi lét közti diszharmónia. Ugyanakkor saját létével elégedett.
Utóélete: Halála után Mátyás király összegyűjtötte verseit, de művészetének kutatása csak az 1930-as években kezdődött meg.
Maradványait 1991-ben találták meg a pécsi Székesegyház altemplomában. 2008. október 21-én, püspöki szentmise keretében temették újra a bazilikában.
2009. május 29-én mutatták be a számítástechnika segítségével a költő arcképét. 

Szerző: klió  2010.11.09. 10:14 Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása